Norimberk 2013

Jelikož se letošního ročníku Spielwarenmesse zúčastnili také dva členové našeho klubu, pokusím se napsat pár postřehů a zážitků z návštěvy. Přiznám se, že jsem již četl i reportáže jiných účastníků a tak se budu snažit neopisovat. Díky různým podmínkám, bylo zvoleno datum 4. února. Ráno nás uvítalo chumelenicí, která naštěstí končila asi 20km na dálnici za HK, v Praze zácpa na Baranďáku vznikla 5 minut po našem průjezdu a kamion zlomený do 1 a blokující všechny pruhy D 5 byl na Kateřině naštěstí v protisměru. Na neuklizenou dálnici jsem si už zvyknul z dřívějších cest, přejezdem hranic se však vše zlepšilo k lepšímu. Cesta nám jinak rychle utekla a v Norimberku se nám dokonce povedlo najít místo bez placení (těch 8€ je fakt už přes čáru) obzvlášť, když vstupenka platí i na MHD.

Také se omlouvám za kvalitu fotek. Valná většina je focená přes sklo ( a podle toho to také dopadlo ).

K samotné výstavě. Rychle jsme našli nejmenší halu 4A a v ní modelovou železnici. Jednotliví výrobci mají vesměs stejná místa. My jsme nejdříve zamířili k Merkuru. Ten byl zvolen jako naše zázemí, kam si budeme odkládat věci. Úplně první jsme navštívili Tilliga. Jednak je to dominantní výrobce TT a jednak jsem je chtěl " potěšit " další reklamací špatných dvojkolí. Tvářili se, že asi o tom vědí a že nejsem první kdo reklamuje.

foto1

Dalším " na řadě " byl Auhagen. Zde mě potěšil další městský dům (s průjezdem) do vydávané serie čtyřpatrových domů. Také jsme si všimli dalších dílů do variabilního systému BauKasten. Myslím, že tento program je dost nedoceněný. Pro mě škoda že je v H0.

foto2

Na osobní žádost našeho pana předsedy byla další zastávkou firma Gabor. Ta představila jako novinku model vozu Škoda ve dvou barevných provedeních, a také další zástupce východoevropských silnic (Dacia, Žiguli, Barkas, Wartburg). U této firmy je pozoruhodné, že modely jsou vybaveny natáčecími nápravami.

 

foto3a

foto3b

V předsálí jsme objevili modely v měřítku T (už byly i loni). Model rychlovlaku ICE vypadal na kolejišti jako rozlámaná splašená propisovačka.

foto4

Hned u vstupu se prezentovala firma na výrobu rozličných nákladů do vozů. Udělali jsme pár fotek pro vlastní inspiraci. Tohle si dokážeme vyrobit sami.

foto5

Další co nás zaujalo, byl stánek firem Preiser / Merten. Našli jsme tam zdařilé figurky domácí zvěře a dioráma s cyklistickým pelotonem.

foto6

Ve stejné uličce byla taky firma PIKO. Už jsem si nějak zvyknul, že jejich prezentace je taková "nějaká divná ". Ale opět mě překvapili. Velikosti TT věnovali celou JEDNU poličku, kde trůnil jejich postarší model ICE 3. Další překvapení mě čekalo, když jsem chtěl prospekt TT. Že jsou zpoplatněny katalogy, s tím tak nějak počítám, ale že jsem za 6 listů prospektu zaplatil, to mě fakt dostalo. Dále zde byla firma PSK. Nizozemský výrobce z Haarlemu představil vůz Hbis DB v epoše IV a V. S PSK sousedila firma DM Toys. Ta zde představila modely budov dělané technologií LaserCut. Až z letáku v klidu doma jsem si všiml, že některé stavebnice hradel a 3 stavebnice požárních zbrojnic dělají také v TT. Rovněž v TT dělají železné ploty a brány a poklopy kanálů. Zde také byla firma BuBi model. Kvalita a ztvárnění modelů se probírala na mnoha místech. Já jelikož jsem nikdy nic nepostavil, si netroufám hodnotit. Dle slov majitele se mu však daří. Nezbývá tedy než doufat, že svoje výrobky posune dál. A posledním v tomhle houfu byla firma Hack Brűcken. Její expozici dominoval obrovský most s lokomotivou.

foto7

Další z firem, na které jsem se dost těšil, byla firma Busch. Věděl jsem předem, že převzali sortiment od zkrachovalého Petera Lorenze. Zajímal mě rozsah výroby vozů TT a také kvalita potisku, která se u PL modell ke konci vylepšovala. Dále jsem byl zvědav, jaké novinky připravili v segmentu hospodářských plodin (momentálně se doma potýkám s chmelnicí). Nezklamali. Jejich ústřední novinka jahodoviště je skutečně hezká. Jenom škoda, že k vytvoření plantáže jako na fotce, bude třeba většího množství stavebnic. V balení je 40 kusů rostlinek. Vozy TT byly zastoupeny ve velkém počtu, takže se nebojím, že by snad hrozil jejich zánik. A také představili polorozpadlou kůlnu v měřítku TT ze skutečného dřeva.

foto8a

foto8b

foto9

Z dalších krajinotvorných firem představila firma Noch novou sypačku na statickou trávu se zvýšeným výkonem. A pak také mimo jiných věcí nástupiště. U firmy Vollmer mě zaujala taková blbůstka. Pro modeláře a zároveň fotbalové fanoušky nabízí tento výrobce v měřítku 1:600 modely bundesligových stadionů. Co jsem si stačil všimnout, tak v nabídce byl Vestfálský stadion v Dortmundu, Allianz arena z Mnichova, Auf Schalke arena z Gelsenkirchenu a stadion Hamburského HSV.

Firma Jordan představila kolekci jehličnatých stromů. U firmy Heki jsme obdivovali stavebnicový systém a preciznost výrobků. Letos kupodivu prezentaci nedominoval Norimberský hrad, jako spoustu let před tím.

foto10a

foto10b

Jako asi nejlepší výtvory stromků různých druhů jsme vyhodnotili nováčka na veletrhu. A sice firmu Schroll. Stromky vypadaly jako živé.

foto11

Potěšením pro mě bylo zjištění, že firma Faller pokračuje v sortimentu TT. Sice do nabídky není zařazeno nádraží Friedentahl, z doslechu dost žádané, zato se tam objevila novinka v podobě hrázděné budovy statku. Zde byl také prezentován Faller car systém digital 3.0. Jak jsem se z letáku dozvěděl, teď už bude autíčka řídit družice :-) No potěš knedlo…

foto12

Posledním velkým zástupcem velikosti TT je firma Kuehn. Prezentovány byly " restíky ". A sice obloukové výhybky, flexi koleje a výlisek regio shuttlu. Také mě mile překvapili hezkým zpracováním katalogu ( jsem si vzpomněl na PIKO a jejich svérázný přístup )

foto13a

foto13b

Velkým zklamáním pro mě byl stánek firmy Roco. Prezentoval se zde výrobek Z 21. Je to jeden ze špičkových výrobků pro " digitálisty ". Umožňuje vidění tratě kamerou zabudovanou v lokomotivě a také stanoviště strojvůdce. Co je však podle mě trestuhodné, je fakt, že jaksi zapomněli na propagační materiály. Žádný list ohledně Z 21, o prospektech s novinkami vozidel nemluvě. A to, že jsme tam byli poslední den, je u mě neomlouvá.

Sám jsem byl zvědav také na firmu Heris. Ve velikosti TT vyrábějí výhradně pro síť německých hračkáren Spielle Max. Zde se objevily další nové druhy vozů a i mutace těch již vyráběných. U této firmy mě mrzí hlavně nedodávání standardních 3 D spřáhel a pak také nemožnost reklamovat modely. Vlastním dva sety cisteren a u jednoho setu u jedné cisterny chybí schůdky. Psal jsem do Herisu jestli by mě je nemohli poslat. Odpověď žádná. A u Spielle Maxu mě řekli, ať se pozeptám u Herisu a nebo reklamuju v prodejně, kde jsem koupil. Do Magdeburgu teda fakt nepojedu.

foto14a

foto14b

Jako poslední jsem si nechal firmu A.C.M.E. Tato firma ač převážně vyrábí velikost H0 mě mile překvapila svojí ochotou (slečna z Itálie se skutečně snažila se mnou nějak domluvit i když její němčina a moje byly dost vzdálené) i výběrem modelů. Tento výrobce vyrábí vozy po celých soupravách. A tak v katalogu najdete vozy ze soupravy EC Polonia, EC Carl Maria von Weber a jiné.

Ve velikosti TT je prezentován jako novinka krytý vůz. Sice chybí varianta ČSD, ale k mání jsou vozy PKP, RŽD, JŽ, DR tedy použitelná i na našich kolejištích. A také zde byla jako novinka představena lokomotiva BR 251 005 DR a BR 171 009-4 DB. A jako asi všichni jsem čučel na handmuster potkana v H0.

foto15

Závěrem bych napsal, že ač je krize a všude se šetří, což taky bylo znát na velikosti některých stánků, modelová železnice jen tak nevyhyne. Jako plus vidím příchod dalších nových firem jak do segmentu výroby krajiny a doplňků, případně prezentování nových věcí ( Schrol, Faller, Busch ), tak i v segmetu vozidel ( Busch a A.C.M.E. ). Zklamáním a nepříjemným překvapením pro mě byl přístup firem Roco a Piko.

Osobně mě potěšilo střetnutí se dvěma lidmi, které jsem dlouho neviděl a měli jsme čas si chvilku popovídat.

Vena