Norimberk 2014

Spielwarenmesse 2014. Tak se přesněji jmenuje to, co se každý rok na přelomu ledna a února koná na výstavišti v Norimberku. Před moc krát moc léty ( před nástupem moderních informačních technologií ) bylo zvykem, že všechny novinky, alespoň na trhu železničního modelářství se představují zde. Kde ty dávné časy jsou. Asi jsem už stará škola, ale já si rád všechny novinky, pokud je to možné, rád prohlédnu „in natura“ a taktéž jsem vyznavačem papírových prospektů, nežli nějaké anonymní stránky na internetu. Navíc to letos bylo moje desáté navštívení, takže i trošku jubilejní.

Všechno začalo tradičním naháněním někoho, kdo je schopen/ochoten zajistit zvadla. Zvadlo = pozvánka nebo prostě jakýkoliv papír, na který si mohu u pokladny po vyplnění zakoupit vstupenku. Jelikož nejsem obchodník, tato část je pro mě vždycky nejproblematičtější. Letos to bylo s dost odřenými zády, ale nakonec se povedlo. Následně jsem volná místa nabídnul k dispozici členstvu a pak i dalším zájemcům. Nakonec jsme vyjeli dva.

Cesta na rozdíl od loňska nám nepřinesla žádné vzrušující okamžiky. Taky když je v zimě ve čtyři ráno +3 tak asi není co moc řešit. Letos stejně jako vloni, jsem využil bezplatného parkování. Sice to přináší pochod skrze výstaviště, ale i to se dá přežít. Rychle jsme tedy našli nejmenší halu 4A a ponořili se do přívalu novinek zde vystavených. Jediné co mě zarazilo, že ve spojovací chodbě mezi 4 a 4A nebyli žádní vystavovatelé, jako každý rok před tím. Tuhle záhadu mě osvětlili u Merkuru, kde jsem již jako vloni rozbalil svoji odkládací základnu ( kluci moc díky ). Jelikož ve výstavišti opět přistavěli další halu, tak vystavovatelé byli přestěhováni právě tam, proto byla spojovací chodba prázdná. Ale teď již k samotným vystavovatelům. Naladil jsem nějaký systém, bych něco nevynechal, a začal jsem jako již tradičně u firmy Ladegűter Bauer. Sem chodím jenom pro inspiraci, valnou většinu jsme schopní obšlehnout vlastními silami.

Hned vedle je firma Jägerndorfer Collection . Ta vyrábí různé lanovky, rolby a další „ příslušenství „ k zimě na horách. Letos ukázala i taurusy v barvách Railjetu hned ve třech provedeních.
Ve velikosti H0

A poslední v této uličce je Heris. Ten již několik let vyrábí pro síť německých hračkáren Spielle Max vozy ve velikosti TT. Mrknul jsem co nového, jaké další mutace na nás Heris nachystal

Naproti Herisu byla firma PIKO. Tak nějak se pořád nemůžu sejít v názoru na prezentaci a propagaci s touto firmou. Letos mě už nepřekvapil zpoplatněný novinkový list, zato mě zase dostali nepřístupností vitríny s novinkami v TT. Nu což, cestu jsem si nakonec nějak proklestil a snímky novinek jsou zde:

Pro H0 kaře jsem nafotil čmeláka, ale jak je tato verze aktuální vůbec netuším.

Vedle PIKO byl holandský výrobce PSK Modelbouw. Pan Kostner zde předvedl nový kontejnerový vůz

Ve stejné uličce ale naproti byla i česká firma Bubi model, jejíž výrobky budí dost vášní. Bubi model zde představil výlisky na chladící vozy a celkem 20 ! mutcí různých popisů

U Gabora jsem letos ve velikosti TT nenašel nic nového

Dalším navštíveným byla firma Auhagen. Zde jsem nejdřív vyjednal drobnou reklamaci ( bez sebemenšího problému ) a pak zjistil, že do TT ulice s činžáky nám přibyl další dům. Pro mě je to vítaná novinka, páč nynější módní hit , laserovaná stavebnice z papíru, mě jaksi míjí. Nějak jsem jim prostě nepřišel na chuť. Ulice z těchto domů už vypadá celkem k světu.

Docela překvapením pro mě byl návrat firmy Prefo. Pro neznalé v TT vyráběla patrové vozy a v H0 hromadu vozů. Zde se sice prezentovala jenom elektropříslušenstvím, ale nechám se překvapit co ukáží za rok.

Stěžejním stánkem pro mě byl Tillig. V TT pěkně nacpaný novinkový katalog a ve vitrínách již hodně finálních modelů, případně handmustery. Takhle jsme mohli shlédnout tauruse ČD pro Railjety, BR 38, handmustery V 200, Eaos a dvojci vozů na kontejnery se středním podvozkem. Lehce nemilé překvapení způsobil můj dotaz že něco podobného jsem viděl v katalogu firmy Lemke. Než jsem se zeptal, asi o tom nevěděli….

U Märklínu se mě líbila vitrína, kde firma naaranžovala svoje některé výrobky společně s výrobními výkresy na pauzáku a soupiskami dílů. Ač příznivce velikosti TT, jsem tuto vitrínu soukromě vyhodnotil jako nejhezčí.

U české firmy ETS již dlouhou dobu převažují cizozemské modely a ani letošní rok nebyl výjimkou.

Roco. Druhý největší stánek. Oproti loňsku jsem zde viděl snahu o zlepšení, ale některé věci by vylepšit určitě šly. Vloni jsem poukazoval, že ač ROCO uvedlo novinku Z 21, jaksi k ní nebyly žádné materiály. Letos to však vyřešili výborně. Každý zájemce dostal igelitku, kde byl každý prospekt jednou. A na osobu jedna taška. Dokážu si představit zklamání některých, kteří i s tímto artiklem dokáží „ obchodovat „ na burze nebo internetu. K prezentaci TT jsem však měl výhrady a to dost. Jednak mě zarazila „ obrovská“ vitrína s nahňácanýma modelama

a jednak fakt, že ROCO po nástupu Pika s Raguinem se dalo do cenové války a obě lokomotivy budou stát 99,9 E. Bohužel zde o tom nebyla ani zmínka. Nevím, na veletrhu kde se uzavírají hlavně obchody mě to přijde jako dost neprozíravé. Ale já nejsem obchodník, takže tomu nerozumím. Pro H0 kaře jsem nafotil Zamračené a čmeláka

Arnold se vytasil s patráky v TT. Ve vitríně již měli nějaké verze vystaveny a tamtéž byl i handmuster el. lokomotivy a jakéhosi posunovacího stroje.

U A.C.M.E jsem ve vitrínách obdivoval lokomotivu řady 150 a 350. Fakt špičkové výrobky. Jenom škoda že v H0…Taktéž měli i rychlíkové vozy do souprav

U Kűehna byl ve vitríně představen handmuster elektrické lokomotivy a motorového vozu BR 650. Jinak zde byla vidět snaha dohnat restíky z minulých let. Jenom mě překvapilo, že oproti katalogu zde nebyla předvedena oblouková vyhybka.

Celkově bych letošní ročník hodnotil kladně. Přibylo dost novinek ( pro mě zajímavých i když nevím kde na ně vezmu ). Zklamáním byl pro mě opět přístup firmy PIKO a jejich schovanými novinkami v TT – snad aby se nevykoukaly, zmenšený stánek u Tilliga a pidi výstavka u ROCO. ROCO ale u mě má pochvalu za distribuci propagačních materiálů.

Vena