Layout letošního našeho jarního setkání vznikal na základě sítě, kterou layoutář konzultoval s tvůrcem GVD. Občas se lze setkat s plány layoutů, u nichž tento důležitý bod layoutář přeskočil nebo vynechal, a tvůrce GVD je pak postaven před nemožný úkol zkonstruovat jízdní řád na síti, na níž to nejde. Máme veliké štěstí na osvícené a zkušené konstruktéry GVD a layoutu, kteří se této chybě dlouhodobě a úspěšně vyhýbají.
Náš konstruktér jako motiv pro tvorbu GVD vzal trať Týniště nad Orlicí – Meziměstí, tvůrce layoutu pak dbal na rozumné mezistaniční vzdálenosti s přihlédnutím k přepočtu měřítka a zrychlení modelového času.
Míra zrychlení modelového času také prošla při přípravě setkání vývojem: původně – a bylo tak oznámeno i v propozicích – jsme počítali s poměrem 1:6. Argumentů pro i proti nejpoužívanějším mírám 1:4 a 1:6 je dost, každé z těchto zrychlení má své vlastnosti výhodné i nevýhodné, pro čas 1:4 nakonec rozhodlo to, že na místní dráze z Tomašova přes Skovice a Dírov do Mochova chtěl konstruktér GVD zachovat tři páry obsluh manipulačními vlaky za 24 hodin – a to při propustnosti této dráhy a při zachování alespoň minimální míry osobní dopravy se dalo vkonstruovat do GVD jen při zrychlení 1:4.
Občas se přetřásá otázka legendy, tedy vymyšleného historického příběhu k tratím ztvárněným v layoutu. Po určitých zkušenostech mám za to, že legenda není nezbytně nutná a především nemá smysl ji direktivně vnucovat všem jako jedinou závaznou, i když i takové pokusy, byť dobře míněné, určovat, co se v okolí které stanice „má pěstovat a těžit a co nikoli“ tu byly, ale ty velice rychle a vlastně už dávno selhaly na svobodomyslnosti a zálibách majitelů stanic.
Legenda úzce souvisí se zálibami majitelů stanic – podle toho jaké stanice a do jaké míry věrně podle skutečnosti ve vybraném čase je staví či nakolik se oddávají freelancingu. Jsou kolegové velmi a do podrobného detailu věrní vybranému skutečnému časovému období, jsou mezi námi kolegové, kteří modelují představu „jaké by to ve skutečnosti bylo, kdyby“. Vzhledem k rozsahu a pestrosti layoutů se obojí přístup v praxi velmi dobře doplňuje.
Příprava nákladní dopravy tak nezávisí na mapě průmyslu. To však vůbec nebrání těm účastníkům setkání, kteří jsou na mapu průmyslu zvyklí, aby ji pro své stanice použili.
Na našich setkáních včetně tohoto vycházíme z faktu, že prakticky v každé nácestné stanici je VNVK a skladiště kusových zásilek, resp. nyní, v modelované epoše III./IV. skladiště zásilek celovozových.
Na druhou stranu, legenda výborně pomáhá při doplňování nákladní dopravy tím, že z ní lze dovodit přepravní požadavky jednotlivých továren, škol, dolů a lomů.
Provozní setkání v Jaroměři dostálo svému přívlastku: podařilo se nám modelovat provoz už velmi realisticky. (Na zlepšování, vč. zbrojení uhlím, vodou, olejem, pískem a naftou také postupně dojde).
Setkání se vydařilo díky provozní souhře účastníků: dobrý provozní koncept, k němu vytvořená síť, layout, GVD a účastníci nalézající zálibu v provozu.
Stavba a příprava proběhla v dosud nejkratším čase za jediný den, velké díky všem zúčastněným za dochvilnost a perfektní organizaci.
Žádná z těchto složek není samozřejmá, jejich vyvážený poměr se dosahuje obtížně a je k němu zapotřebí úsilí, zkušenosti a také trochu štěstí.
Podařilo se nám sestavit z nabídnutých stanic síť s jejich optimálním počtem vzhledem k tomu, kolik jsme na setkání měli k dispozici výpravčích – a to jsme s převelice těžkým srdcem nezařadili dvě nabídnuté stanice do layoutu, protože k nim nebyly obsluhy. Mezi stanicemi se nám podařilo sestavit realistické mezistaniční úseky, a opět, právě proto, že jsme nepodlehli tlaku „v layoutu musí být všechno za každou cenu“.
Výborně zpracovaný grafikon s jasnými poznámkami a rozkazem o zavedení GVD. Rozkaz se velice osvědčil a je v příloze této reportáže, stojí za to si jej přečíst.
Zajímavé přepravy kyselky ze stáčírenské vlečky v Drnově přímými odesílatelskými vlaky do celého světa a na manipulačních vlacích prázdnými vozy zpět popsal už kolega Vrtěl velmi pěkně ve své reportáži na serveru modely. biz, na kterou odkazuji.
Grafikon obsahoval i rušící vlak a nutno uznat, že výpravčí se s touto nezvyklou dopravní situací vypořádali velmi dobře. V příloze této reportáže jsou i tabulky NJŘ jednotlivých tratí.
Zásobování na setkání, včetně nejdůležitějších komodit proběhlo na výbornou, což dokládám další přílohou.
Středobodem lokálních drah byl Tomašov: křižování, posun, odvěšování a přivěšování osobních vozů … Jestli mě něco opravdu mrzí, pak to, že setkání bylo příliš krátké na to, abych si stihl projet jako strojvedoucí lokálky, o úzkorozchodné části ani nemluvě. Dávám si závazek, že tohle musím na příštích setkáních napravit.
Traťová telefonie systému „Bardoděj – Štěpánek“, velice věrně napodobující skutečné traťové spojení, slavila opět úspěch. Žádné vyťukávání čísel stanic, žádné čekání při obsazovacím tónu.
Všem výpravčím a dispečerům skládám hlubokou poklonu za dodržování GVD, pravidel pro telefonické dorozumívání, technologii práce ve stanicích – naše hra se zase o kousek přiblížila realitě.
Strojní služba, můžeme už říci tradičně, výborně připravená, nezaznamenali jsme žádné větší problémy.
Při zkušebních jízdách jsme vyzkoušeli i nově dodaná mikáda řady 387.0 postavená Richardem Andrášikem – zkoušky dopadly nad očekávání dobře, můžeme konečně pro tyto nádherné stroje sestavit na příštím setkání turnus a zařadit je na pravidelné výkony.
Děkuji všem účastníkům za výborné setkání a těším se za rok opět 4. května 2018 – hala je pro nás v Jaroměři už rezervována.
text: Tomáš Tyll, Alexandr Vrtěl
foto: Pavel Štěpánek
Přílohy:
RZG.pdf
MTZ.pdf
NJŘ Výpravčice - Tomašov

NJŘ Kouřim - Bocovo

NJŘ Kouřim - Mochov

NJŘ úzchorozchodná
