V konkurzu uspěl Hans Jurgen Tillig a 15. září ji přebírá. Sám vlastní již PILZ a Mattra. Všechny firmy postupně slučuje do jedné pod názvem Tillig. Další zlom v historii firmy nastává v roce 2009, kdy firma má stále větší finanční potíže. Po provedeném auditu je z firmy "odejit" ze zdravotních důvodů sám Hans Jurgen Tillig a jeho syn Michael si zakládá několik svých firem. Do vedení společnosti nastupují manažeři od firmy Trix.
Balení modelů
Obaly na modely můžeme rozřadit na více druhů, podle požadavků na kvalitu zabalení, ekonomiku a také na propracovanost modelu. Vozy se od počátků balily do krabiček typu "zubní pasta". Vyjímkou bylo značně nepraktické a velmi zranitelné balení ve vnitřním tvarovaném průhledném pouzdru a také balení Zeuke a Wegwerth, kdy vůz byl umístěn do skládané krabičky a v ní papírové výplně. Tato balení byla hromadně opouštěna až koncem 80 tých let, kdy se všechny modely balily do výlisku polystyrenu. Poslední typ balení vozu je v rozebiratelném průhledném výlisku, který je umístěn v přebalu nebo v papírové krabičce. Lokomotivy byly z počátku baleny do krabičky z tuhého kartonu a výplň nejdříve byla papírová, později tenký výlisek z polystyrenu. Dále pak následuje období s vnitřním pouzdrem kdy zvláště u lokomotiv je úmrtnost obalů značná. Od roku 76 se postupně přechází na obal z výlisku polystyrenu. Tak je tomu v podstatě dodnes, kdy se mění pouze grafika a objem balení, případně některé modely což platí i pro vozy se ještě zvlášť přebalují kouskem igelitu. Proč to tak je si vysvětlíme později.
Jak správně vybalit model bez poškození ? (obalu! a modelu!)
Pokud se budeme držet několika nepsaných zásad, nelze poškodit ani obal ani model. Před jakoukoliv manipulací by mělo být samozřejmostí mít čisté a suché ruce. Všechny krabičky typu "zubní pasta" otvíráme nějakým nožem nebo já třeba používám otvírák na dopisy. Tyto krabičky mají papírové zámky a neodbornou manipulací se můžou zlomit nebo roztrhnout. Model je vně krabičky zapasován koncovkami z papíru (Zeuke), polystyrenovými kostkami (BTTB) nebo je umístěn v papírovém výlisku (BTTB, Tillig). Pokud je model zapasován vyjmeme opatrně koncovku a model vyjede po vlastní ose. ! Polystyrenové koncovky dáváme zpět do krabičky, jsou pro každý kus dělány na míru, nelze je zaměňit !
U modelů balených do Psp výlisků jej vytahujeme
- za nárazníky
- na nataženou dlaň
Některé takto balené modely mohou být ještě zabalené do folie. Tu vrátíme zpět do krabičky, abychom je nepomíchali. Další varianta je, že model může být ještě vyklínkován klíny z tuhého molitanu. Tyto klínky zásadně vytahujeme pinzetou (jedná se o např. vůz Lhoist, jídelní DS, poštovní). Při manipulaci si dáváme pozor na krakorce u cisternen, stupačky a žebříky u všech vozů, bižuterii u vozů typu m a na vzduchotechniku u vozů Y typ BTTB. Jednoduchá zásada je, že vozy bereme za podlahu a střechu, pokud není dolepená bižuterie, nebo pokud na střeše či podlaze nejsou dolepované nebo křehké díly. Pro vozy od firmy ROCO platí stejné zásady jak pro vozy od firmy Tillig balené v polystyrenových výliscích. Velký pozor je nutno dát u vozů plošinových na polohu vozu a zábradlí. Vozy PMT jsou baleny v průhledné krabičce se žlutým vnitřkem. Tady je nutné dát kola do výřezů. Vozy PSK mají balení podobné BTTB avšak nemají vnitřní výlisek. Zde jsou vozy dodatečně baleny ještě do bublinkové fólie nebo papíru. Vozy od firmy LOCO jsou v papírovém vnitřku ještě vystředěny kousky molitanu.
Lokomotivy
Lokomotivy všeobecně bereme za střechu kapoty (vršek) a nádrže, mezipodvozkový prostor (spodek). Zásadně je nebereme za jakékoliv pohyblivé části jako táha u parních lokomotiv sběrače u el. lokomotiv a za všechny drobné a dolepované díly (zábradlí, bižuterie na kotli nebo střeše apod.) Většina lokomotiv novější provenience je ještě zabalena do dodatečné fólie. To je hlavně kvůli tomu aby se neodíraly nápisy a barvy z modelu. Lokomotivy jsou také v krabičkách umístěny pomocí igelitových proužků. Ty usnadňují manipulaci při vytahování a zandávání modelů. Parní lokomotivy, které mají přípojný tendr, se po vytažení musí spojit. Při spojení je nutné nejprve správně nasměrovat elektricky vodivé spřáhlo a potom silou nacvaknout oba díly k sobě. Podobně se spojují jednotlivé články jednotky ICE od firmy Tillig a PIKO. Specifikem jsou lokomotivy od firmy Kuehn. Ty je nutné vytáhnout celé z plastové krabičky. Po odejmutí víka, se plastový prolis, který obklopuje model se musí odehnout a sundat. Modely od firmy ROCO jsou baleny do molitanu. Ten se musí odehnout, ale tak aby se neotrhala bižuterie ze skříně lokomotiv. A poslední je BRAWA. Ta balí lokomotivy (podobně jako některé ROCO) do polystyrenového tvarovaného pásku. Ten se "roztrhne" a pak se lokomotiva vybalí. Jelikož se jedná o dvouskříňovou lokomotivu je důležité aby nám nevypadnul spojovací hřídel. Každý model má adresnou krabičku. Originální krabičky mají z boku vždy katalogové číslo, železniční správu, krátký popis modelu. U neoriginálních krabiček je minimum fotka na krabičce. U náhradních obalů je na boku napsáno který model tam patří. Většina informací je v němčině.
Po teorii nastala ještě praxe, kde jsme si zkusili vybalit a nakolejit několik většinou specifických modelů. Navíc členstvo ještě netuší, že se plíživými kroky blíží další pokračování, neb jsem ještě objevil několik kapitálních kousků, které si samozřejmě musí vyzkoušet.
Vena